tiistai 4. toukokuuta 2010

Kuinka karkoittaa ostaja / How to Avoid Potential Byers

Tämä liittyy omiin käsitöihini vain etäisesti, mutta Etsyyn tiiviisti, ja moni meistä myy ja/tai ostaa Etsyssä.
This is not about my crafting per se, but about Etsy. Many of us buys and/or sells at Etsy. And most of Etsy is hand-made or supplies for crafting.
Olinpa tuossa iltana muutamana (lue: joka ilta) etsyilemässä tapani mukaan. Minulla oli taas Huutava Tarve. Yht'äkkiä oli pässäni muodostunut ajatus, joka oli ristetys ystävilläni näkemistäni tuotteista ja mielikuvastani täydellisestä käsivoiteesta. Sellainen on saatava! Täydellinen käsivoide! Heti!
I was spending time in Etsy as usual. I had an Urge, sudden Urge, that needed instant fulfilling. I needed a perfect hand salve. Something quite like my friends have, but not exactly. I had to find one, immediately. This is how most of my Etsyan adventures start.
Kokeneena ostajana olen siirtynyt pääasiassa hakusanoilla tai tageillä surffaamiseen alun kategoriapohjaisen selailun sijaan. Aloin pureutua tarjontaan paria eri reittiä. Minulla oli selkeä mielikuva: Täyteläinen, öljypohjainen, parabeeniton, mieluusti luonnonmukainen, kauniisti pakattu tuote, jonka esittelyssä kerrotaan kaikki ainesosat ja jonka postitusvaihtoehdoissa on valmiiksi myös meikämannen koti - on aivan liikaa vaivaa alkaa erikseen viestitellä myyjän kanssa mahdollisesta postituksesta tänne.
I consider myself to be a very experienced Etsy Buyer and nowadays I use mainly word search or tags to find things to buy. It's easier to narrow the options down that way. Besides, I knew exactly what I wanted: A full, oil-based, paraben-free, preferably organic product with tolerable packaging. It also needs to have all the incredients on its product page and the seller must be ready to ship world-wide (that is: to me). I find it way too difficult to start a whole conversation on whether the seller is willing to ship here and if so, what would it cost and so on.
Alle viidessä minuutissa tiesin, mitä EN halunnut (En linkitä kenenkään tuotteita tänne, joten myötähäpeännälkäiset voivat suoraan hakeutua Regretsyyn). En halua tuotetta, jossa on epäkesko, comic sansilla kirjoitettu ja halvalla printterillä tulostettu liukuvärinen etiketti. Sääli - itse tuotehan se on tärkein eikä kaikilla ole silmää tehdä edullista JA tyylikästä pakkausta. En kuitenkaan voi ostaa tuotetta, joka nostaa verenpainettani (Tai voin, mutta se on sitten lakritsia). Etiketti ei myöskään kaunistu, jos siihen lisää clip art -merenneidon.
It took me less than five minutes to realize what I did NOT want (and no, no links to products here - go to Regretsy to giggle to sad products). I simply can't buy a product with an unbalanced label that has an gradient background, comic sans for font and a clip art mermaid for visual enhancement. A cheap printer does not work with gradient effects, sorry. This is a pity, as the product itself could be miraculous, but I just can't buy a product that gives me headache. Or at least it needs to contain alcohol.
Yllättäen en myöskään halua tuotetta, joka nuorentaa ihoni, poistaa maksaläiskät, UV-suodattaa, kosteuttaa, kuorii, uudistaa, auttaa hyttysenpuremiin, kiinteyttää ja jonka nimessä on hassunhauskoja mukatieteellisiä humpuukitermejä. Pitäkää skinnovationinne. Haluan tuotteen, jossa on öljyjä. Ihan perinteisesti. Jos tuotteesi "heals all", se ei ole minua varten.
Surprisingly, I do NOT want a product that does it all: rejuvenates, removes spots and liver spots, filters UV radiation, moisturizes, exfoliates, helps with insect bites, firms up the skin and has "clever" or "scientific" terms on its name. Keep your skinnovation, please. I want a mixture of oils. If your product is a heals-all, its not for me.
Kolmas juttu on sitten tuoksu. Tuoksu on jees asia, jos sitä on maltillisesti. Jos tuotetta voi käyttää "joko käsirasvana tai voidemaisena parfyyminä", se ei toimi kummassakaan tarkoituksessa. Lisäksi jostain käsittämättömästä syystä on olemassa ihmisiä, kuten minä, jotka eivät voi sietää laventelia. Miksi puolessa käsivoiteista on laventelia, en voi ymmärtää. Sitä on jopa voiteissa, joissa on joku muu tuoksu. Tuotteen nimi on vaikka White Tea and Ginger Hand Balm, ja kuvauksen lopuksi kerrotaan että tuotteessa on myös eteeristä öljyä laventelista.
Scents. Don't get me started. Scents are fine, if they are used in moderate fashion. If your product "works as both a hand balm and a solid parfume" I can tell you it works as neither. And then there are the freaks of nature (like myself) that cannot stand lavender. Why does it need to be in half the lotions? It's even in products with a different scent, as in White Tea and Ginger Hand Balm - if you read the whole thing, it will say lavender essential oil at some point.
Tuotteen otsikossa olisi hyvä olla nimi tai lyhyt kuvaus. Vaikka, noh, "Organic Lemon Hand Salve". Jos siinä lukee "An AMAZING offer of three yes truly three miraculous hand saving salves in a TIN two ounces third one is for FREE!!! Lemon scent Very Fresh! Must see! SALE!!!", on ihan sama vaikka kaupan päälle tulisi prinssi ja puoli valtakuntaa, en osta. En myöskään osta tuotetta, jolla on typerä söpöstelynimi tyyliin Love Spell Hand Cream.
A name or a short description really is enough for a product title. I'd buy an "Organic Lemon Hand Salve", but "An AMAZING offer of three yes truly three miraculous hand saving salves in a TIN two ounces third one is for FREE!!! Lemon scent Very Fresh! Must see! SALE!!!" can come with a free prince and half a kingdom for all I care, I'm not buying it. Also, if a product has a cutie-pie name like a Love Spell Hand Cream... I believe it is not intended for me.
Löysin kuitenkin pienen valikoiman kiinnostavia näytteitä ja parin viikon päästä osannen kertoa, mitkä toimivat halkeileville kynsinauhoilleni ja korppunahalleni.
I did, however, find a small cartfull of interesting products I will try out and share my experiences with you in a couple of weeks.
_IGP0009.JPG
Powered by Qumana

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikenlaiset terveiset ovat lämpimästi tervetulleita!