keskiviikko 22. syyskuuta 2010

Kaksi sukkahaastetta / Finnish Charity - only in Finnish, sorry

Only in Finnish today, dudes, I am sorry. This is about Finnish sock-gathering charities.
Näin syksyisin meikätytön valtaa aina ihmeellinen itsetutkiskelun kausi. Mikä minä olen, mitä minä olen? Suhteessa itseeni ja suhteessa maailmaan.
Viikonloppuna olin mm. täti ja kummitäti Korkeasaaren reissulla.

_IGP0019.JPG

_IGP0014.JPG

Tänään olen ollut mm. joulua miettivä neuloja, mielenterveyspotilas ja joukkoliikenteestä nauttiva autottoman päivän kannattaja.

Joulu pisti minut miettimään hyväntekeväisyyttä. Tämäkin tapahtuu joka vuosi. Pähkäilin hieman eri kohteita ja ensimmäisenä mieleen nousi Sotilaskotiliiton Operaatio tuntemattoman sotilaan villasukat. Anoppiehdokkaani, jota suuresti arvostan, ottaa tähän osaa ja siksi se vissiin ensimmäisenä mieleeni muljahtikin. Haaste on mieleeni samoista syistä kuin Marttaliiton vastasyntyneiden sukat viime vuonna - käsintehtyä myös niille, joilla ei ole osaamista tai sopivia sukulaisia, käsintehtyä nykyajan tavallisten ihmisten teollistuneeseen arkeen. Niihin ihan tavallisiin koti-iltoihin ja syyspäiviin ripaus lämmintä ajatusta joltakulta tuntemattomalta. Ihan luksusta.

Pähkäillessäni tätä sattui Zeska vinkkaamaan toisesta mielenkiintoisesta hankkeesta, Wilhelmiinan järkkäämästä Sivarisukka-tempauksesta. Ilmoittauduinkin heti mukaan - jo ihan siitäkin syystä, että a) sukan malli ja muoto on vapaampi ja b) luulen, että sotilasoperaatio tavoittaa suuremman joukon ihmisiä ilman minuakin. Ja toki kannatan siviilipalvelusta asevelvollisuuden suoritusmuotona lämpimästi.

_IGP0010.JPG

Uusia neuleita ei ole tällä erää, miehen sormikkaiden sormet tuottavat päänvaivaa.

1 kommentti:

Kaikenlaiset terveiset ovat lämpimästi tervetulleita!